Gjesteforeleserne som endret synet mitt på å drive nettbutikk

Dette innlegget ble jeg inspirert til å skrive etter dagens forelesning hvor vi hadde besøk av gjesteforeleserne Kenneth Dreyer og Andreas Kristiansen. I innlegget ønsker jeg å skrive om det jeg synes var det mest spennende, som er hvordan man på enklest mulig måte kan drive nettbutikk i dagens samfunn, og litt tips og triks til hvordan dette enklest kan gjennomføres.

 

Kenneth Dreyer

Kenneth er en av de som var med på å starte opp «We are Brands» som ble stiftet i Australia. Selskapet jobber med å bygge gode selskaper gjennom deres egen merkevare. Hovedsakelig holdt de til kun i Australia men har nå jobbet seg ut av landet og har kontorer, lager og butikker i store deler av verden, samt 6 aktive og lønnsomme nettbutikker.

Ansvar, mål og gjøremål

We are Brands jobber på en annerledes måte enn andre bedrifter, da de ikke har fokus på å gi de ansatte titler. I motsetning ønsker de gjennom 3 punkter å gi en forklaring på ansvar, mål og gjøremål som den ansatte har. Dette er en utmerket måte å få de ansatte til å føle seg mer som en del av noe større. Gjennom å definere ansvarsområde du er en del av, hvilke mål du skal jobbe mot, og ulike konkrete gjøremål du har for å oppnå det som er ønskelig, har jeg inntrykk av at de ansatte hele tiden vil føle seg mer sett.

Når denne tankegangen settes sammen til noe større og man har flere ulike mål man ønsker å løse for å få til noe større på en gitt tid, kan man se på det som OKR. Gjennom forståelse for eksterne og interne problemer som må løses, er det bedre å jobbe målrettet og samlet mot noe, hvor alle er sikre på hva som skal gjøres den gitte perioden.

Exploratory studies 

Studier hvor man ønsker å bli klokere på noe. Dette kan være hva som helst, det viktigste er at noen viser initiativ til å lære mer og lære bort. Det viktigste ved studier som dette er at den som er mest kunnskapsrik på området tar ansvar og kaster ut tråden. De som føler de kan bidra til hvordan å løse studien, og komme med relevante innvendinger, kan da melde seg på diskusjonen.

Det er viktig å ha en forståelse for at studier som dette ikke alltid ender med at man blir klokere på området, men får en bekreftelse på at det man driver med gjøres korrekt. Da er det viktig at personen som tok ansvar å kastet ut tråden også lukker den, slik det ikke blir evigvarende studie. Kommer man ikke lenger er det viktig å lukke studien og starte på noe nytt.

Customer Framework 

Dette er ulike faktorer som er viktige å tenke på når man er i kontakt med kunder.

  1. Awareness – Bli kjent med kunden og forstå hvilken kunde du jobber med
  2. Consideration – Vurder viktigheten av kunden, når du har fått en forståelse av hvem kunden din er kan du forstå om dette er en kunde du ønsker å jobbe med eller ikke
  3. Conversion – Besøkende som er inne å besøker nettstedet ditt ønsker du å konvertere til kunder. Dette må du gjøre gjennom ulike hjelpemidler som shippingmetode, billig/gratis frakt, nedbetalings-metoder eller pris.
  4. Service – Kan ses på som det viktigste punktet, da det er her du møter de hissige kundene som er misfornøyd med erfaringen. Det er viktig å møte kunden raskt, samt vise at du er villig til å løse problemet kunden har på best mulig måte, om dette bare er en kunde som trenger hjelp eller en som er veldig misfornøyd; begge er viktige! Negativ WOM vil skape negative ringvirkninger.
  5. Retention Loyalty – Få kundene du har på nettstedet til å fortelle de positive sidene til venner og kjente. Få kundene til å være aktive i kommentarfeltet på sosiale medier slik at de kan fange andres oppmerksomhet.

 

Andreas Kristiansen 

Andreas er tidligere student ved Høyskolen Kristiania, da Markedshøyskolen. Han jobber nå som CMO for Villoid. Villoid er en nettside som selger ulike brands til kvinner på nett. Med fokus på å nå flere segmenter har de lykkes gjennom deres kjente app, hvor jenter og damer kan bli inspirert, skape trender og handle favorittproduktene sine.

Bruk av algoritmer

Gjennom bruk av algoritmer har Villoid funnet ut hvordan de på best mulig vis kan drive nettbutikk som er konkurranserettet. De har gjennom lang tid samlet opp dataer fra en rekke sider og funnet ut hva som er beste pris og hvilke målgrupper som kjøper hvilke produkter. Dette gjør innkjøp og supplering enda lettere, da dette er viktige faktorer å tenke på når man driver nettbutikk og kan risikere å sitte med veldig stort lager.

Utfordringene er der fortsatt. Selv om de finner ut hva som er de beste brandsene å satse på, betyr det ikke at de får disse inn i butikk. Det er viktig at de jobber mot å hele tiden ha de bestselgende og varene som selger seg selv. Men disse er også de vanskeligste å skaffe seg.

Lansering 

Når man skal lansere nye nettsider er det viktig å passe på at man har riktige personer og bedrifter med på laget. Dette vil gjøre det enklere når man skal ekspandere. Det er også viktig å ha fokus på å starte med en produktmiks som man kan håndtere, slik at det ikke blir for mye å passe på. Når man har skaffet seg kundegruppe og man ser at leveranse går fint er det mulig å utvide produkt-sortiment.

Opprette nettbutikk 

Etter anbefalinger fra Andreas, er dette følgende punkter man bør huske på når man vil starte opp nettbutikk. De ulike hjelpemidlene man er usikre på hvordan man skal bruke vil det være smartest å lese seg opp på selv. På denne måten får du mest mulig informasjon.

  • Bruke Shopify til å opprette selve nettbutikken
  • Opprette mail for support
  • Opprette konto på Stripe og integrere den med butikken
  • Opprette basic sider for FAQ, kundeservice og kjøps-betingelser
  • Installere apper Shopify (email, chat, social proof)
  • Installere Facebook Pixel og Google Remarketing i Shopify

Etter opprettelse 

Først er det viktig at du finner riktig nisje å rette deg mot. Deretter velger du hvilke segmenter du skal rette markedsføringen mot, og finner ut hvilke land det er best å satse i. Bruk Facebook til å annonsere samt markedsføre til nisjene. Ved bruk av Klaviyo kan man samle eposter, og sortere dem etter hva på nettsiden de interesserer seg for. Til disse epostene er det viktig å sende ut nyhetsbrev og informasjon som man tror de vil interessere seg for.

 

Avslutningsvis vil jeg påpeke viktigheten om å aldri gi opp. Det er viktig å hele tiden være sulten på mer, utfordre seg selv og lære av dem rundt. Selv lærer jeg utrolig mye bra av mine medstudenter, bloggene til resten av klassen min finner du på Stammen.

 

Portrettbilder er hentet fra LinkedIn, siste bildet er tatt av Karl Philip Lund.

3 thoughts on “Gjesteforeleserne som endret synet mitt på å drive nettbutikk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *